Siirry suoraan sisältöön

Tekoäly sosiaali- ja terveydenhuollossa (osa 1)

  • admin 

Taustaa

Viime vuosien tekoäly-hypestä ei kukaan ole voinut jäädä paitsi. On aivan totta, että tekoäly on viime vuosina kehittynyt nopeasti sellaisissa arkisissa toiminnoissa, joissa voimme jokainen havaita sen haittoja ja hyötyjä. Kiistatta tekoälyavusteiset työkalut tehostavat ja nopeuttavat jo monia rutiinitoimintoja, mutta valtaosa näistä välittömästi näkyvistä sovelluksista on pienimuotoisia ja vielä melko alkeellisia. Tekoälyä on myös koulutettu jo pitkään esimerkiksi erilaisiin terveydenhuollon diagnostisiin sovelluksiin niin kuvankäsittelyssä, kuvantunnistuksessa kuin tekstimalleissa, lääkemolekyylien etsinnässä ja tiedon louhinnassa. Tässä ensimmäisessä osassa käsittelen kuitenkin meitä kaikkia suomalaisia välittömästi koskettavaa aihepiiriä, eli paljon esillä olevaa sosiaali- ja terveydenhuollon hallinnon tehostamista.

Hallinto

Mietittäessä tekoälyn sovelluksia sosiaali- ja terveydenhuollossa ajatellaan usein liiankin monimutkaisesti tutkimuksen, uusien diagnostisten ja hoidollisten mahdollisuuksien kautta. Nämä ovat kieltämättä myös kiinnostavia aihepiirejä, mutta sitä ennen tekoälyllä on merkittäviä mahdollisuuksia terveydenhuollon hallinnon prosessien automatisoinnissa. Nämä sovellukset mahdollistavat myös nopeamman kehityksen, sillä ne eivät ole lääkinnällisiä laitteita tai ohjelmistoja.

Logistiikka – ajanvaraukset, työvuorot, osaamisten ja resurssien hyödyntäminen

Asiakaspalvelu –

Käännökset – tekoälypohjaiset käännösohjelmat ovat kehittyneet nopeasti ja tuoneet myös pienemmille kielialueille sovelluksia. Sosiaali- ja terveydenhuollossa käytetään paljon aikaa ja resursseja eri kielisten potilaiden ja heidän omaistensa ohjaamiseen ajanvarauksissa, tutkimus-, valmistautumis- ja saapumisohjeissa. Lisäksi erilaiset toiminta- ja hoito-ohjeet tulisi voida antaa asiakkaalle ja potilaalle hänen ymmärtämällään kielellä. Käännöstyöhön kuluu paljon aikaa ja resursseja ja tänä päivänä hyvin paljon ohjeita jää kokonaan kääntämättä, joten käännösten parempi saatavuus tulee merkittävästi parantamaan hoidon laatua ja vähentämään myös väärinkäsityksistä syntyviä virheitä, käyttämättömiä aikoja ja epäoptimaalisesti toteutuvia ohjeita.

Myös suomenkieliset henkilöt voivat tarvita tekstin muuntamista puhuttuun muotoon kuunneltavaksi. Tekoälyavusteisten käännösohjelmien kehitys mahdollistaa pian myös reaaliaikaisen asiointitulkkauksen, joka mahdollistaa eri kielisten asiakkaiden ja potilaiden itsenäisen ja yksityisen asioinnin ilman ulkopuolista tulkkia. Tekoälyavusteinen tulkkaus on kustannustehokasta, skaalattavaa ja aina saatavilla 24/7 ja nykyisin jo hyvin monilla pienemmilläkin kielimalleilla.

Ajanvaraus ja logistiikka: Tekoälypohjaiset järjestelmät voivat optimoida aikatauluja, työvuoroja ja osaamisprofiileja, hallita potilasvirtoja ja parantaa resurssien käyttöä.

Asiakaspalvelussa chat-robotit voivat hoitaa ajanvarauksia ja kyselyjä mahdollistaen itseasioinnin. Chatbotit voivat myös parantaa saavutettavuutta mahdollistaen tekstin kuten ohjeiden ja ajanvaraustietojen kuuntelemisen puhuttuna ja .automatisoidut puhelut.

Kustannusten hallinta: Tekoäly voi analysoida taloudellisia tietoja, tunnistaa säästömahdollisuuksia ja parantaa budjetointia. Ennakoiva analytiikka voi auttaa ennustamaan tulevia kustannuksia ja tarpeita.

  1. Raportointi ja laadunvalvonta: Tekoäly voi automatisoida raportointiprosesseja, kerätä tietoa ja analysoida sitä reaaliaikaisesti. Tilastointiin kuluu paljon sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten työaikaa ja kankeista tilastointijärjestelmistä johtuen ruohonjuuritasolla tilastointiin menee paitsi paljon aikaa, se toteutuu hyvin vaihtelevasti.
  2. Koulutus ja päätöksenteko: Tekoäly voi tukea terveydenhuollon henkilöstön koulutusta simuloimalla erilaisia tilanteita ja tarjoamalla päätöksentekotyökaluja, jotka perustuvat aiempiin potilastietoihin ja hoitokäytäntöihin.
  3. Tutkimus ja kehitys: Tekoäly voi auttaa analysoimaan suuria tietomääriä tutkimuksessa, tunnistamaan trendejä ja tarjoamaan uusia näkökulmia hoitomenetelmien kehittämiseen.

Potilastietojen hallinta: Tekoäly voi auttaa automatisoimaan potilastietojen keräämistä, tallentamista ja analysointia. Tämä voi vähentää virheitä ja parantaa tiedon saatavuutta terveydenhuollon ammattilaisille.

Tekoälyn integrointi terveydenhuollon hallintaan voi parantaa tehokkuutta, vähentää virheitä ja vapauttaa ammattilaisia keskittymään potilaidensa hoitoon. Kuitenkin on tärkeää huomioida myös eettiset näkökulmat ja tietosuoja, jotta potilaiden luottamus säilyy.

väliotsikko2

Listicle offal viral, flannel franzen roof party shoreditch meditation subway tile bicycle rights tbh fingerstache copper mug organic umami. Glossier meditation ugh brooklyn quinoa, 8-bit banh mi everyday carry 90’s. Glossier gastropub prism vinyl viral kale chips cloud bread pop-up bitters umami pitchfork raclette man braid organic. Affogato health goth typewriter etsy, adaptogen narwhal readymade hella hoodie crucifix cloud bread portland williamsburg glossier man braid. Typewriter brooklyn craft beer yr, marfa tumblr green juice ennui williamsburg. Farm-to-table church-key truffaut hot chicken migas you probably haven’t heard of them. Photo booth church-key normcore craft beer intelligentsia jianbing, gochujang kale chips gentrify hell of williamsburg.

väliotsikko3

Venmo fixie knausgaard readymade. 3 wolf moon blue bottle sartorial blog. Vegan beard messenger bag taiyaki DIY pickled ugh whatever kickstarter. Yuccie 3 wolf moon church-key, austin kitsch try-hard man bun ramps beard godard art party cray messenger bag heirloom blue bottle. Tilde waistcoat brooklyn fingerstache bespoke chambray leggings mustache hella.

Avainsanat: